گفت و گو با حمید یوسفی
یک تابلو و ماجرا یک‌سری ماجرا در رابطه آن , مسئله فیلم کوتاه سینما , نمایشگاه مجهول و روایت ما» است که در بسته یلدای کوتاه بیان شده . حمید یوسفی , کارگردان و تهیه‌کننده آن میگوید برای ساخت این فیلم زمان متعددی صرف کرده و چه بسا دو هزار نگارگری را به همراه فیلم‌بردار چشم است تا به فضای عمل نزدیک باشند . وی تعدادی فیلم‌نامه دیگر نیز با زمینه نگارگری متن است . یا این که یوسفی در رابطه این فیلم و تاثیر نمایش فیلم‌های کوتاه در فستیوال فیلم فجر و هم‌چنین نمایش این اثر ها در مجموعه هنروتجربه صجبت کردیم .

چطور شد برای ساخت این فیلم به سراغ یک تابلوی نگارگری رفتید؟
سال ۹۴ فیلم‌نامه را نوشتم و آخرها به عبارتی سال فیلم‌برداری آن آغاز شد . از آنجاکه یک‌سری سالی از ساخت آن می‌گذرد , یادم نمی‌آید جرقه اول ایده فیلم از کجا آید زیرا دو - سه فیلم‌نامه با مسئله تابلوی نگارگری داشتم و مدام به‌این قضیه علاقه‌مند بودم البته این ایده که در رابطه یک تابلوی نگارگری فیلمی بسازم از یک کتاب آمد . چه بسا یکسری فیلم‌نامه دیگر نیز نوشتم که در‌این محیط می‌گذرد یعنی یا این که شخصیت مهم نقاش است یا این که قضیه در رابطه نگارگری است

روند ساخت فیلم چقدر ارتفاع کشید؟
ایده فیلم خیلی کوتاه‌تر بود . قرار بود قصه آن در رابطه اشخاصی باشد که به دیدن تابلو آمده‌اند خیر خویش تابلو . در واقع قرار بود دوربین برعکس بپرخد . ایده نخستین 1 سال پیشین از ساخت فیلم سینما , نمایشگاه مجهول و ماجرا ما» به ذهنم آمد البته آن را ننوشته بودم و پس از 1‌سال آغاز به نوشتن ایده همین فیلم کردم . چهار ماه نیز پیش‌تولید این فعالیت زمان بر شد زیرا برای فیلم در یک کارخانه دکور ساختیم…

پس هزینه‌بر نیز بود؟
آری . زیاد . فیلم‌برداری ۱۵ روز زمان برد که آن نیز برای فیلم کوتاه مضاعف است . شغل های بعداز ساخت هم نزدیک 1سال به طول انجامید زیرا کلیه سازهایی را که برای فیلم به کار گیری کردیم , زنده می باشند و از‌آنجا که تهیه‌کننده عمل نیز خودم بودم , هزینه‌ها به مرور زمان گونه می شد و تصحیح رنگ نیز 1 سال به طول انجامید .

بدون چاره شدید خودتان تهیه‌کننده فیلم گردید یا این که از ابتدا خودتان می‌خواستید تهیه‌کننده سینما , نمایشگاه , مجهول و ماجرا ما» شوید؟
خیر فقط اینجانب بلکه تمامی دوست داریم تهیه‌کننده‌ای داشته باشیم زیرا ما فیلم‌سازیم و شناخت با شغل های ساخت نداریم ولی وضعیت گهگاه جوری است که محبوریم شغل های تهیه‌کنندگی را نیز انجام دهیم .



شرایط تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه حال حاضر چه است؟
تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه دو وضعیت دارااست , یا این که تهیه‌کننده‌ای را برای فیلم‌تان پیدا می کنید یا این که سازمان‌های مدنی مثل انجمن سینمای برنا و… . تهیه‌کننده کارتان میشوند ولی این سازمان‌ها هم سیستم خاصی دارا‌هستند که هروقت سراغشان رفتم , روی خوشی نشان ندادند و هیچ‌وقت کشف نکردم چه مناسباتی دارا هستند .

بازخوردهایی از نمایش همگانی فیلم در بسته یلدای کوتاه اخذ کرده‌اید؟
هنوز لحاظ خاصی در رابطه فیلم خودم ندیده‌ام یا این که نخوانده‌ام . ضمن این‌که در اکران‌های همگانی نیز هنوز نتوانسته‌ام با مردمان به تماشای فیلم بنشینم ولی برایم اصلی است ببینم لحاظ مردمان در رابطه فیلم چه است مخصوصا که فیلم مرتبط با چهار - پنج سال گذشته بود و از آن بدور شده بودم .

آیا این بسته‌ها توانسته است در شناخت با فیلم کوتاه بگذارد؟
به‌نظرم نمایش فیلم‌های کوتاه از طرف هنروتجربه یکجور فرهنگ‌سازی برای این است که مردمان فیلم‌های برنامه تلویزیونی و کوتاه را نیز در سینما ببینند . به‌هرحال خیر در کشور ایران بلکه در کلیه عالم فیلم‌های کوتاه و مستندهای مختص از طرف اشخاصی چشم می شود که گرفتاری فرهنگی دارا هستند , زیرا سینما برای بیشتر مردمان یک دعوا سرگرمی است و بیشتر فیلم‌های کوتاه , سرگرم‌کننده نیستند . در اصل در ۱۰ _ ۱۵ دقیقه کسی نمی‌تواند مشغول شود . برای همین به غیر از افرادی که گرفتاری فرهنگی دارا هستند , خودش فیلم‌ساز یا این که دانشجوست , اشخاص دیگری به دیدن فیلم کوتاه نمی‌آیند . هنروتجربه توانست کاری نماید که‌این آدم‌ها به دیدن فیلم‌هایمان بیایند و برای ما فیلم‌سازان جالب بود افرادی که فیلم‌ساز نیستند ولی گرفتاری فرهنگی دارا هستند , فیلم‌ها را میبینند و نظرشان را می دهند .
 


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها